Polecamy również
Spotkania grupowe
Znajomi online
Brak znajomych online.
20 sty 2016
Dlaczego nie mogę spać? - problemy ze snem

Trudności z efektywnym wypoczynkiem nocnym dotyczą coraz większej liczby osób. Czasem związane są z poważnymi chorobami, jednak najczęściej przyczyny są mniej drastyczne.

Zanim sięgniemy po „proszki”, warto przeanalizować wnikliwie swój jadłospis oraz przemyśleć sposób w jaki na co dzień funkcjonujemy. Może okazać się, że czasem drobne modyfikacje mogą w sposób pozytywny wpłynąć na jakość snu. Oto najczęstsze przyczyny sprawiające, iż rano budzimy się zmęczeni:

Po pierwsze: problemem może okazać się kolacja!

Ostatni posiłek spożywany tuż przed snem może w sposób istotny wpływać na jakość i długość snu. Zdecydowanie warto poświęcić mu chwilę uwagi. Najczęstsze problemy dotyczące kolacji to:

niewłaściwa pora spożywania - tak naprawdę nie ma nic złego w planowaniu i spożywaniu ostatniego posiłku przed niemal już przysłowiową 18. Pod warunkiem, iż nie kładziemy się spać po północy. Wówczas odstęp pomiędzy posiłkiem a snem jest zbyt długi – najlepiej aby wynosił mniej więcej 2-3 godziny, choć czasem jest to kwestia mocno indywidualna. W przeciwnym razie odczuwane uczucie głodu (albo przejedzenia jeśli kolację zjemy zbyt późno) nie dość, że utrudni nam zasypianie, to w dodatku może sprawiać, że będziemy wybudzać się.

sen

zbyt mała porcja – w obawie przed zbędnymi kilogramami, bardzo często w jadłospisach ukierunkowanych na poprawę estetyki sylwetki obserwuje się często symboliczny jej rozmiar. Tego typu rozwiązanie, a szczególnie jeśli trening wypada w godzinach wieczornych, sprawia iż uczucie głodu utrudnia zasypianie. Nawet jeśli to się uda, często w takich wypadkach pojawiają się sugestywne marzenia senne, dotyczące spożywania kotletów schabowych i sernika.

brak węglowodanów – brak węglowodanów w posiłku wieczornym może również stanowić przyczynę problemów z zasypianiem. Co nie oznacza wcale, iż jedynym słusznym rozwiązaniem będzie jedzenie słodyczy czy białego pieczywa – warto pamiętać o dobowym bilansie i celu jaki przyświeca obranym przez nas rozwiązaniom dietetycznym.

Po drugie: zbyt mało kalorii ogółem!

kalorie

Szczególnie amatorzy praktyk polegających na uzyskaniu szczupłej sylwetki w jak najkrótszym możliwym czasie mają tendencje drastycznych cięć kalorii, co również stanowi niezwykle powszechną przyczynę problemów ze snem. Warto w takich sytuacjach zweryfikować swoje oczekiwania – mając na uwadze fizjologiczne ograniczenia organizmu i zmodyfikować kaloryczność tak, aby głód nie dokuczał nam na każdym kroku, a zwłaszcza w trakcie nocnego wypoczynku.

Po trzecie: zaburzenia w obrębie flory bakteryjnej!

sen

Okazuje się, że flora bakteryjna może mieć istotny wpływ na jakość snu. Już jakiś czas temu zaburzenia w jej obrębie – związane z niewłaściwym sposobem odżywiania i permanentnym stresem zostały powiązane z dolegliwościami natury psychicznej – lękiem czy depresją, może to także negatywnie wpływać na nastrój. Zdecydowanie warto zatem dbać o florę bakteryjną, odżywiając się w sposób przemyślany, bazując na nieprzetworzonej żywności pamiętając również o tym, by świeże warzywa i owoce stanowiły integralny element menu. Warto także unikać produktów zasobnych w konserwanty i inne dodatki do żywności, jak również - niektóre słodziki (sacharyna) i cukry rafinowane.

Po czwarte: zbyt późny trening

Chociaż mogłoby się wydawać, iż wykonanie ciężkiego treningu to znakomity sposób na to, by ułatwić zasypianie, to w praktyce różnie z tym bywa. Niekiedy faktycznie po intensywnym wysiłku fizycznym jesteśmy “padnięci” i zasypiamy w moment, ale może też zdarzyć się tak, że po powrocie z klubu fitness nie będziemy mogli zasnąć przez długi czas. Dzieje się tak dlatego, ze pod wpływem wysiłku fizycznego dochodzi do wzrostu poziomu noradrenaliny i adrenaliny, czyli katecholamin, które raczej nie sprzyjają wyciszeniu, a mają charakter stymulujący do działania. Warto sprawdzić czy przyczyna problemów ze snem nie leży w zbyt późnym treningu i w razie potrzeby - wprowadzić odpowiednie zmiany.

Po piąte: nadmiar stymulantów

sen

Niekiedy przyczyną problemów ze snem jest nadmiar substancji pobudzających w diecie, napojach oraz suplementach. Związki takie jak kofeina, higenamina, ekstrakty roślinne z dendrobium i wiele innych - mogą wpływać pobudzająco na układ nerwowy. Efekt ich działania utrzymuje się niekiedy do sześciu godzin co sprawia, że przy przyjęciu ich w godzinach popołudniowych czy wieczorny, po położeniu się do łóżka przez długi czas trudno jest zasnąć. Ze stymulantami warto po prostu uważać i starać się nie przyjmować ich nawet do 6 godzin przed snem.

Podsumowanie

Sen to czas na regenerację organizmu. Jeżeli obserwujesz u siebie problemy ze snem utrzymujące się przez dłuższy czas, warto przemyśleć swój sposób odżywiania i… trenowania, a także - kwestię suplementacji. W razie gdyby problemy utrzymywały się pomimo wprowadzeniu odpowiednich rozwiązań warto skonsultować się z lekarzem.

Komentarzy: 0
Dołącz do Cooking VAN
Partner do wspólnego...
Brak.
Ostatnio dołączyli
Zdjęcie profilowe użytkownika
Slawomir
Września
kino, siłownia, bieganie, paintball, koncert, tenis, kawa, herbata, imprezowanie,
Zdjęcie profilowe użytkownika
Magda
Elbląg
jazda na rowerze, nordic walking,
Zdjęcie profilowe użytkownika
Stanisław
Nowy Sącz
siłownia, bieganie,