Polecamy również
Spotkania grupowe
Znajomi online
Brak znajomych online.
19 sie 2015
Napój energetyczny czy izotoniczny?

Wielu początkujących biegaczy często sięga po energetyki, sądząc że to idealne źródło energii przed treningiem. Błąd! Jak to wygląda naprawdę? Zacznijmy od tego, że nie należy pod żadnym pozorem mylić energetyków z izotonikami. Są to 2 całkowicie różniące się od siebie produkty. Jeśli nie masz takiej potrzeby, nie przyzwyczajaj organizmu do spożywania napojów słodzonych.

Czym różni się izotonik od energetyka?

Główna różnica polega na tym, że napoje energetyczne pobudzają i zwiększają zdolności wysiłkowe poprzez mobilizację rezerw organizmu natomiast izotoniki uzupełniają substancje niezbędne do wykonania pracy podczas treningu.

To nie jedyna rzecz która różni te produkty

Skład i działanie skład izotoniku jest podobny do składu płynu ustrojowego człowieka, uzupełnia go w składniki mineralne takie jak: sód, potas, wapń czy magnez. Dostarczanie tych pierwiastków w organizmie jest konieczne, ponieważ ich niedobór powoduje wyczerpanie organizmu. Skład energizera to najczęściej kofeina i tauryna. Pierwsza pobudza mózg i uwalnia tłuszcze, które są paliwem dla naszych mięśni. Druga przedłuża ten efekt.

cukier

Kiedy pić? Izotoniki – najlepiej pić podczas długotrwałego treningu oraz zaraz po nim, ponieważ uzupełniają braki składników odżywczych. Energizery- warto pić podczas krótkiego i bardzo intensywnego treningu.
Dawkowanie Izotoniki nie można przedawkować, jedynie osoby mające problem z nerkami powinny uważać na spożywaną ilość tego napoju. Energizery należy zażywać w dawce podanej przez producenta, osoby z problemami sercowo-naczyniowymi raczej nie powinny ich zażywać.
Nie zleca się stosowania obu płynów dzieciom, młodzieży oraz kobietom ciężarnym i karmiącym.

Co to jest napój energetyczny

Popularne energy drinki, to napoje lekko gazowane i bezalkoholowe, które mają pobudzać organizm. Przeciwdziałają zmęczeniu oraz stawiają na nogi, kiedy ma się kaca. Jednak większość osób, które po nie sięga nie zdaje sobie sprawy ze spustoszenia, jakie sieją w ich organizmie...
Nie powinny go pić kobiety w ciąży i osoby uczulone na kofeinę. W połączeniu z alkoholem wywołują złudne uczucie trzeźwości, a także bardzo odwadniają organizm.

energetyk

Skutki uboczne picia energetyków świadczą o tym, że absolutnie nie warto po nie sięgać. Mogą powodować uszkodzenia układu nerwowego, zdarzyło się, że były również przyczyną zawału serca. W ekstremalnych przypadkach ich spożywanie może doprowadzić do śmierci.

Dokładny skład energetyków

Jedna puszka takiego energetyku może zawierać nawet 2 0 łyżeczek cukru! Ta dawka jest 4-krotnie wyższa od dopuszczalnego, dziennego spożycia cukru. Co między innymi znajdziemy w 250 ml tego napoju?

Kofeina - Pobudza ośrodkowy układ nerwowy. Stosowana w odpowiedniej ilości (2 filiżanki dziennie), poprawia koncentrację i zwiększa wydolność organizmu. Dawka w energetyku to nawet 32 g na 250 ml. Ich nadmierne spożywanie może uzależnić od kofeiny, wywołuje lęk, niepokój i pogarsza nastrój. Przypływ energii po spożyciu energetyku jest zatem tylko chwilowy.

Inozytol - Chociaż reguluje ciśnienie tętnicze narastające w skutek stresu, to w energetykach stosowany jest, jako "polepszacz nastroju".

Teobromina - Pobudza serce do pracy (zwiększa ilość uderzeń na minutę) i rozszerza naczynia krwionośne.

Kwas askorbinowy (witamina C) - Przyjmowany w nadmiarze (powyżej 2 g na dobę), może powodować nudności, biegunkę, wymioty. Z tego powodu energetyki mogą szkodzić szczególnie osobom z kamicą nerkową oraz kobietom w ciąży.

Co to jest napój izotoniczny

Jest to napój, który po wysiłku ma pomóc w pewnej części wyrównać poziom wody i elektrolitów w organizmie. Dzięki dobraniu odpowiedniego poziomu substancji odżywczych, szybko gasi pragnienie. Zawartości soli mineralnych przeciwdziała skurczom mięśni .

izotonik

Taki napój sprawdzi się najlepiej przy długotrwałym wysiłku fizycznym. Jest świetny dla biegaczy. Szczególnie poleca się go maratończykom i pół maratończykom. Pomoże częściowo uzupełnić utracone makro i mikroelementy. Napój dostaniemy w praktycznie każdym sklepie spożywczym, jak również w tych wyspecjalizowanych sklepach sportowych.

Komentarzy: 1
Marta Jar, 19 sierpień 2015 o 19:27
Bardzo przydatny artykuł :)
Dołącz do Cooking VAN
Partner do wspólnego...
Zdjęcie profilowe użytkownika
Renata poszukuje partnera na wspólne: łyżwy
Ostatnio dołączyli
Zdjęcie profilowe użytkownika
Karol
Gliwice
jazda na rowerze, łyżwy, basen, kręgle, rolki, bilard, gokarty, paintball, narty, jazda motocyklem,
Zdjęcie profilowe użytkownika
Mateusz
Kielce
bieganie, siatkówka, skoki spadochronowe, snowboard, fitness,
Zdjęcie profilowe użytkownika
Natalia
Wrocław
jazda na rowerze, łyżwy, bieganie,