Polecamy również
Spotkania grupowe
Znajomi online
Brak znajomych online.
29 wrz 2015
Alkohol w diecie sportowca.

Każdy, kto regularnie uprawia sport, sięgając po drinka czy piwo na pewno nieraz zastanowił się jak picie alkoholu ma się do jego treningów. Taka chwilowa refleksja po ćwiczeniach, pojawia się na moment, a następnie rozmywa się jak bańka mydlana :)

Jedno piwko, drugie, trzecie, a nazajutrz kolejny, zaplanowany trening... Rano czujemy się dobrze, głowa nie boli, helikoptera brak, więc zakładamy sportowe ciuchy i zgodnie z jakże popularnym ostatnio hasłem "trening zaczyna się poza strefą komfortu", dajemy z siebie na treningu wszystko. Ale czy aby na pewno, pomimo dobrego samopoczucia, powinniśmy iść na trening lub też pić alkohol po treningu? Ja bym odpuściłâ€¦

Jak to mówił AS w polskim filmie "Hydrozagadka": Alkohol to Twój największy wróg! (kto filmu nie oglądał, niech nadrobi zaległości :)). Tak więc sportowcu, jeśli chcesz trenować i mieć świetne wyniki, zastanów się dwa razy zanim sięgniesz po alkohol i sprawdź jak napoje wyskokowe wpływają na Twój organizm.

Wpływ alkoholu na organizm

alkohol

Jeśli mielibyśmy wymienić pozytywne strony picia alkoholu, to znajdziemy takie bez mrugnięcia okiem. Poprawia nastrój, odpręża, dodaje pewności siebie, czasami też pobudza naszą kreatywność ;) Jednak jeśli regularnie ćwiczymy i chcemy osiągnąć obrany przez nas cel, nie powinniśmy po niego sięgać zbyt często.

Każdy rodzaj alkoholu jest dla organizmu trucizną. Niezależnie od tego czy pijemy słabsze, czy mocniejsze trunki - mają one związki toksyczne. Do krwiobiegu docierają przez żołądek i jelito cienkie, a dalej przenikają do wszystkich narządów ciała, tkanek i mięśni. Osłabiają nasz organizm, odwadniają, wypłukują mikroelementy, a spożyte w nadmiarze powodują dobrze nam znanego kaca.

Alkohol odwadnia?

Alkohol

Podczas picia alkoholu nasz organizm odwadnia się. Dzieje się tak dlatego, ponieważ nerki zmuszone są do większej pracy. Organizm za wszelką cenę chce zneutralizować toksyny, które się w nim pojawiły, a do tego nerki potrzebują dużej ilości wody.

Wraz z wypiciem 250 ml wina organizm straci ok 0,5 litra wody. Dzieje się tak, ponieważ alkohol wzmaga oddawanie moczu. Właśnie dlatego tak ważne jest picie wody podczas spożywania napojów wyskokowych. Utrata wody obniża także znacząco nasze możliwości wysiłkowe.

Jej ubytek już na poziomie 1-2% przyczynia się do spadku naszej wydolności i siły o ok. 10-20%. Do takiej utraty wystarczy słabe nawadnianie organizmu w ciągu dnia. Jeśli dorzucimy do tego alkohol, to możemy zwiększyć poziom odwodnienia organizmu o kolejne 3%. Tak więc w takiej sytuacji, jak łatwo się domyślić, trudno będzie nam znaleźć siłę na kolejny trening.

Co wypłukuje z organizmu alkohol?

alkohol

Woda to nie jedyny składnik, który tracimy w czasie spożywania napojów wyskokowych. Oprócz niej wypłukiwane są różne, niezbędne do prawidłowego funkcjonowania mikroelementy. Jednym z nich jest magnez, który tracimy w pierwszej kolejności. Brak tego pierwiastka powoduje pogorszenie samopoczucia.

Dodatkowo tracimy potas, sód i wapń, które w organizmie każdego sportowca odgrywają kluczową rolę. Na listę do uzupełnienia wskakują także witamina B1, B6 i C. Warto zatem sięgnąć po produkty, które są w nie wyjątkowo bogate. Pamiętajmy, że powrót do równowagi wodno-elektrolitowej organizmu po bardzo mocnym odwodnieniu może trwać nawet tydzień.

Jak alkohol wpływa na trening?

No dobrze, nie ma co się oszukiwać i obiecywać sobie "nigdy więcej". Okazji do kolejnego razu będzie sporo i w końcu skusimy się na kilka jednostek alkoholu. Czy warto po takim szaleństwie ćwiczyć następnego dnia?

Jak już wspomniałem, nasze możliwości wydolnościowe i wysiłkowe będą znacznie obniżone. Dodatkowo alkohol zaburza możliwości motoryczne, bo oprócz uczucia odprężenia, niestety alkohol rozluźnia także nasze mięśnie. Efektem zmniejszonego napięcia mięśni jest wolniejszy czas reakcji na bodźce zewnętrzne. Jednocześnie alkohol spowalnia także wzrost mięśni oraz ich regenerację, która jak wiadomo jest bardzo ważna w życiu każdej osoby uprawiającej sport.

Spożywając alkohol zaburzamy procesy odbudowy komórek. Osoby, które piją go po wysiłku fizycznym potrzebują wielokrotnie dłuższego czasu do odpowiedniej regeneracji. Alkohol jak wiemy ma moc ;) I niestety ta moc to nie tylko przypływ sił na miarę Batmana, ale także podstępny Joker, który zaburza syntezę glikogenu.

Organizm mając do wyboru syntezę alkoholu i glikogenu zawsze najpierw wybierze alkohol. Doprowadza to zatem do sytuacji, w której nasze mięśnie mają go za mało. Dodatkowo picie alkoholu obniża zdolności motoryczne i zaburza koordynację wzrokowo-ruchową, co oznacza że ryzyko doznania urazu czy kontuzji wzrasta.

Ile kalorii ma alkohol?

Alkohol to też kalorie. Trzeba o tym pamiętać szczególnie wtedy, gdy zależy nam na utracie kilogramów. 1 gr alkoholu to ok. 7 kcal, ale to nie jest największy problem. Jego spożycie zaburza metabolizm i może być przyczyną wzrostu tkanki tłuszczowej, pomimo ujemnego bilansu kalorycznego.

Podczas picia alkoholu należy pamiętać o tym, że organizm w pierwszej kolejności będzie czerpać energię właśnie z alkoholu. Oprócz tego napoje alkoholowe pobudzają apetyt. Trudniej nam jest wtedy odmówić sobie jedzenia i bardzo łatwo zjeść więcej, niż potrzebuje tego nasz organizm.

Razem z kolejnym piwkiem rozmywa się nasz plan żywieniowy i bez wyrzutów sumienia zjemy pół pizzy, nachosy z salsą i jeszcze paczkę orzeszków. W końcu doskonale pasują do tego oto zimnego browarka.

Zatem pić czy nie pić alkohol? Na to pytanie odpowiedzcie sobie sami. Mam nadzieję, że ten artykuł pomoże Wam w dokonaniu prawidłowego wyboru ;)

Komentarzy: 0
Dołącz do Cooking VAN
Partner do wspólnego...
Zdjęcie profilowe użytkownika
Renata poszukuje partnera na wspólne: łyżwy
Ostatnio dołączyli
Zdjęcie profilowe użytkownika
Daria
Konin
kino, spacer, kawa, herbata,
Zdjęcie profilowe użytkownika
Anna
Wrocław
jazda na rowerze, kino, nauka tańca, spacer, koncert, kawa, herbata, spacer z psem, fotografowanie, imprezowanie, (czyjeś) wesele,
Zdjęcie profilowe użytkownika
Renata
Strzegom
jazda na rowerze, łyżwy, kino, basen, kręgle, bieganie, koncert, siatkówka, wspinaczka, jazda konno,